شمع و وایر شمع


آشنایی با شمع خودرو :

مبنای کارکرد موتور خودرو حرکت پیستون ها داخل سیلندر ها است که این حرکت موجب انتقال نیرو از سیستم انتقال قدرت به چرخ ها شده و در نهایت حرکت خودرو می گردد. پس از متراکم شدن مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق و ایجاد جرقه توسط شمع در زمان مناسب و قدرت بالا  این ترکیب مشتعل شده و خودرو به حرکت در می آید .

انواع شمع خودرو :

در حالت کلی شمع ها به دو نوع سرد و گرم تقسیم می شوند:

شمع گرم : این شمع ها گرمای حاصل از احتراق را در مدت زمان بیشتری در خود حفظ می کنند که این امر موجب سوختن رسوبات باقی مانده از احتراق های قبلی روی شمع می شود. از این نوع شمع ها در خودرو هایی که موتور های با دور کم تر و دمای پایین تری دارند که در اصطلاح به آن ها سرد کارکرد می گویند استفاده میشود. پایه این نوع شمع ها معمولا" بلندتر است و گرما در مدت زمان بیشتری درون آن ها باقی می ماند.

شمع سرد : این شمع ها به علت کوتاه بودن پایه بعد از هر جرقه و احتراق گرمای خود را از دست می دهند. این نوع شمع ها از ایجاد احتراق زود رس در موتور جلوگیری می کنند .شمع های سرد در موتور هایی که کارکرد در دماهای بالایی دارند استفاده می شوند.

انواع شمع ها از لحاظ کیفیت و ساختار :

  • شمع های نیکلی : انواع شمع های خودروهای کاربراتوری موجود در بازار الکترود نیکل دارند.
  • شمع های رزیستوری (مقاومتی ): در این شمع ها یک مقاومت سرامیکی 5 کیلو اهمی به کار رفته که نویزهای حاصل از جرقه زنی را خنثی می نماید.
  • شمع های سوپر ایتریوم : این شمع ها از الکترود میانی و جانبی با آلیاژ ایتریوم ساخته شده و دارای مقاومت گرمایی بالایی هستند .
  • شمع های چند الکترود : این شمع ها فقط دوام و طول عمر بیشتری نسبت به شمع های تک الکترود دارند.
  • شمع های پلاتینیوم : الکترود های این شمع ها از جنس پلاتینیوم بوده و خاصیت ضد خوردگی و مقاومت گرمایی بالایی دارند.
  • شمع های ایریدیوم : الکترود میانی این شمع ها از جنس ایریدیوم بوده و نسبت به شمع های پلاتینیوم از مقاومت دمایی بالاتری برخوردارند.

آشنایی با وایر شمع :

وایر شمع ها دارای دو سر می باشند، یکی از آن‌ها به شمع و دیگری هم به کویل متصل شده است. اساسا آن بخشی که به شمع متصل شده از ساختار پیچیده‌تری برخوردار است ، جنس درپوش‌ها میتوانند از لاستیک و پلاستیک باشند. داخل این وایرها از یک سیم رسانای جریان استفاده شده که برق و انرژی را از خود عبور می‌دهد.  در مرکز وایر هم  رشته‌های الیاف مصنوعی قرار دارد.  دور  مغزی وایر برای محافظت از رسانا در برابر جریان مغناطیسی و نویز یک لایه محافظ از جنس مس ، نیکل و کروم استفاده شده که وجود این لایه باعث استحکام وایر می‌شود.

وایر شمع سیلیکونی :

خرید وایر شمع  بسیار مهم است و در هنگام خرید آن بایستی که به نکات زیادی توجه کنید. یکی از این نکات جنس وایر شمع است که باید آن را مد نظر قرار دهید. می‌توان گفت بهترین نوع متریالی که برای این محصول استفاده می‌شود سیلیکون است . سیلیکون ها یکی از پرکاربردترین مواد برای تشکیل پلیمرها هستند. در دماهای بالا و پایین خواص بسیار جالبی از سیلیکون مشاهده می شود. در شرایط جوی مانند رطوبت و نور ، مقاومت خوبی دارند و تا دمای 260 تا 315 درجه سانتیگراد خاصیت لاستیکی خود را حفظ می کنند.یکی دیگر از خواص ممتاز سیلیکون ها عایق بودن خوب الکتریکی آن هاست. در بین الاستومرها قطعات سیلیکونی به صورت استثنایی هستند و دارای ویژگی های ممتاز بی شماری هستند که سبب شده است جایگزین خوبی نسبت به سایر لاستیک ها باشند و کاربری زیادی برای آن ها وجود دارد. این پلیمر مصنوعی در دماهای بالا و پایین خواص مكانیكی را حفظ می نماید . از این رو طول عمر و دوام بالای وایر شمع های سیلیكونی توجیه خوبی برای انتخاب نسبت به سایر وایر ها می باشد و مدت‌ها بدون هیچ نگرانی می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید.


کمی صبر کنید...
ترتیب نمایش:

دسته‌بندی